Prelucrarea datelor cu caracter personal
INFORMARE CU PRIVIRE LA PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Conform dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD) , ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice şi ale Legii nr. 271/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de informaţii privind vizele şi participarea României la Sistemul de informaţii privind vizele, în calitatea sa de operator de date cu caracter personal, Ministerul Afacerilor Externe, cu sediul în Aleea Alexandru nr.31, Sector 1, Bucureşti, România, are obligaţia de a administra în condiţii de siguranţă şi numai pentru scopul specificat, bine determinat prin cadrul normativ special în vigoare, datele personale pe care ni le furnizaţi, în condiţiile legii, despre dumneavoastră, un membru al familiei dumneavoastră, ori o altă persoană. În cadrul Ministerului Afacerilor Externe îşi desfăşoară activitatea Responsabilul desemnat cu Protecţia Datelor cu Caracter Personal – dpo@mae.ro
Scopul colectării datelor este preluarea şi procesarea facilitată a cererilor de vize de intrare în România.
Prezenta informare se referă la scopul colectării datelor pentru procesarea şi examinarea cererilor de vize de intrare în România şi eliberarea vizelor solicitate. Persoanele vizate de prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul menţionat, care optează pentru solicitarea unei vize de intrare în România online, prin intermediul portalului naţional electronic de facilitare a solicitării vizelor, eViza – www.eviza.mae.ro , au obligaţia de a furniza datele solicitate prin formularele de solicitare a vizei*, refuzul de a furniza datele cuprinse în oricare dintre acestea, atrăgând după sine inadmisibilitatea cererii de viză, care nu va fi preluată la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României.
Informaţiile înregistrate sunt destinate utilizării de către operator şi sunt comunicate de persoanele vizate, pentru preluarea acestora din portalul electronic extern al eViza, numai misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României.
Potrivit dispoziţiilor RGPD, persoanele vizate beneficiază de următoarele drepturi, cu privire la prelucrarea propriilor date:
- dreptul de a fi informat;
- dreptul de acces la date;
- dreptul de rectificare a datelor;
- dreptul de opoziţie;
- dreptul la ștergerea datelor;
- dreptul la restricţionarea prelucrării;
- dreptul la portabilitatea datelor şi dreptul de a nu fi supus unei decizii automatizate;
- dreptul de a înainta o plângere adresată operatorului, (dpo@mae.ro), Autorităţii Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu caracter Personal http://www.dataprotection.ro/ şi dreptul de a se adresa justiţiei.
Pentru exercitarea drepturilor sus-menţionate, puteţi accesa pagina oficială a Ministerului Afacerilor Externe – www.mae.ro, de unde pot fi descărcate cereri pentru exercitarea acestor drepturi.
Dacă unele din datele despre dumneavoastră sunt incorecte, vă rugăm să ne informaţi cât mai curând posibil. Datele dumneavoastră comunicate prin portalul electronic eViza, nu vor fi transferate în străinătate.
Temeiul legal privind prelucrarea datelor cu caracter personal, în scopurile menționate anterior este dat de legislația în vigoare, după cum urmează:
Legislație europeană:
• Regulamentul (CE) nr.810/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui cod comunitar de vize. (Codul de vize), cu modificările și completările ulterioare (în prezent, România aplică integral dispoziţiile art.3 din Codul de vize, urmând ca Regulamentul să devină direct aplicabil de la data aderării ţării noastre la Spaţiul Schengen. Până la data aderării, Codul de vize este aplicat de către România, cu titlu de recomandare, multe dintre prevederile cuprinse în acest act normativ european fiind oglindite în legislaţia naţională);
• Regulamentul (CE) nr.767/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 privind Sistemul de informaţii privind vizele (VIS) şi schimbul de date între statele membre cu privire la vizele de scurtă şedere (Regulamentul VIS) cu modificările și completările ulterioare şi actele normative conexe;
• Regulamentul (CE) nr.1987/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de Informaţii Schengen din a doua generaţie (SIS II), cu modificările şi completările ulterioare;
• Decizia 2007/533/JAI a Consiliului din 12 iunie 2007 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de Informaţii Schengen din a doua generaţie (SIS II), cu modificările şi completările ulterioare;
• Regulamentul (UE) 2018/1806 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație (text codificat);
• Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen) (text codificat);
• Regulamentul CE nr.1931 din 20 decembrie 2006 de stabilire a normelor privind traficul frontalier local la frontierele terestre externe ale Statelor Membre şi de amendare a dispoziţiilor Convenţiei Schengen;
• Regulamentul (CE) nr.1030/2002 al Consiliului din 13 iunie 2002 de instituire a unui model uniform de permis de ședere pentru resortisanții țărilor terțe şi Regulamentul (UE) 2017/1954 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 de modificare a Regulamentului (CE) nr.1030/2002 al Consiliului de instituire a unui model uniform de permis de ședere pentru resortisanții țărilor terțe.
Legislație Națională:
• Hotărârea Guvernului nr.16 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările uletrioare;
• Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.102/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum şi pentru abrogarea Legii nr.677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
• Decizia Preşedintelui ANSPDCP nr.99/2018 privind încetarea aplicabilității unor acte normative cu caracter administrativ emise în aplicarea Legii nr.677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările și completările ulterioare, începând cu 25 mai 2018;
• Legea nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice cu modificările şi completările ulterioare;
• Legea nr.682/2001 privind ratificarea Convenţiei pentru protejarea persoanelor faţă de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981;
• Legea nr.271/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de informaţii privind vizele şi participarea României la Sistemul de informaţii privind vizele (Legea SNIV);
• Legea nr.141/2010 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări şi participarea României la Sistemul de Informaţii Schengen;
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului României nr.194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul ministrului afacerilor externe nr.1626/2017 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului afacerilor externe nr.1743/2010 pentru aprobarea Listei revizuite a statelor pentru ai căror cetățeni este necesară îndeplinirea procedurii invitației la acordarea vizelor de scurtă ședere pentru a intra pe teritoriul României;
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Activitatea în materie de vize cade în sfera de competenţă a MAE, potrivit dispoziţiilor Regulamentului Consular aprobat prin HG nr.760/1999 cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul nr. 1132/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcționare şi ordine internă al Ministerului Afacerilor Externe.
În scopurile menționate anterior, se vor prelucra următoarele categorii de date:
• Date ale persoanei vizate: Nume, prenume; Domiciliu / resedință, Serie și nr.CI / Pașaport, CNP /PIN, Fotografie / imagine, Statut civil (inclusiv minori în întreţinere), Hobby-uri, Obiceiuri, Afilieri, Date financiare (cont, taxe).
• Date ale membrilor de familie: numele și prenumele membrilor de familie; sexul; pseudonimul/alias/; data și locul nașterii; cetățenia; semnătura; date din actele de stare civilă; date din permisul de conducere/ certificatul de înmatriculare; nr. dosarului de pensie; nr. asigurării de sănătate; caracteristici fizice/antropometrice; telefon/fax; adresă eMail; profesie; loc de muncă; formare profesională, diplome, studii; situație familială; situație militară; situație economică și finaciară, date privind bunurile deținute; date bancare; obișnuințe/ preferințe/comportament; adresa din România, datele gazdei.
• Categorii speciale de date: prelucrate exclusiv în situaţiile în care acestea sunt necesare pentru a justifica scopul deplasării în România şi/sau pentru prevenirea riscurilor la adresa securităţii naţionale, a ordinii, moralei şi sănătăţii publice. La aceste categorii de date au acces exlclusiv persoanele autorizate, iar acestea sunt înregistrate în cererile de vize exclusiv în situaţiile în care sunt necesare în sensul celor de mai sus, fiind imperativă cunoaşterea acestora, în scopul soluţionării juste a cererilor de vize.
Datele personale furnizate de dumneavoastră vor fi stocate potrivit dispozițiilor art. 23-24 din Legea SNIV. De asemenea, aceste date sunt transmise unor autorități/instituții publice abilitate prin lege să consulte informații cu privire la date personale sau să decidă asupra solicitărilor de vize, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.
Rubricile din formularele de solicitare a vizei, marcate cu asterisc - (*), nu trebuie completate de resortisanţii terţi, membri de familie ai cetăţenilor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene (soţ, soţie, copil sau ascendent dependent).
** În cazul în care nu sunteţi de acord cu prelucrarea datelor personale care vă privesc şi vă opuneţi prelucrării, trebuie să aveţi în vedere faptul că solicitarea dumneavoastră de viză devine inadmisibilă, datele dumneavoastră nemaiputând fi prelucrate în scopul solicitării unei vize române. Totodată, în situaţia în care doriţi ştergerea datelor personale care vă privesc, în cazul în care, în perioada în care formulaţi cererea de ştergere, deţineţi o viză valabilă obţinută în baza acelor date, aceasta va fi revocată. În cazul în care asupra cererii de viză nu a fost luată o decizie, acesteia nu i se va mai putea da curs şi de asemenea, se va avea în vedere faptul că taxa aferentă procesării unei cereri de viză nu poate fi returnată. Potrivit dispoziţiilor art.20 din RGDP, persoana vizată beneficiază de dreptul la portabilitatea datelor, iar potrivit art.22 din acelaşi act normativ, de dreptul de a nu fi supus unui proces decizional individual automatizat. În cadrul activităţii în domeniul vizelor, datele colectate în legătură cu examinarea şi eliberarea acestora, de către operatorul MAE, în virtutea calităţii sale de autoritate competentă centrală, nu sunt portate către alţi destinatari, întrucât procedurile de lucru inerente acestui domeniu sunt clar reglementate prin legislaţia europeană şi naţională în vigoare, nefiind posibilă utilizarea unor date portate. Totodată, examinarea şi eliberarea unei vize nu se bazează, la nici un moment, pe procese decizionale individuale automatizate. Prin urmare, în legătură cu solicitarea vizelor de intrare în România, exercitarea acestor două drepturi de către persoanele vizate este lipsită de obiect.
INFORMAŢII IMPORTANTE:
Datele cu caracter personal ale persoanelor vizate sunt prelucrate în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD)
Datele cu caracter personal furnizate prin intermediului portalului eViza, de către cetăţenii statelor care au nevoie de vize pentru a călători în România, sunt furnizate Ministerului Afacerilor Externe (MAE) şi prelucrate de către această instituţie, în scopul bine determinat al procesării, examinării şi eliberării vizelor.
FURNIZAREA DATELOR CU CARACTER PERSONAL PRIN INTERMEDIUL PORTALULUI eVIZA, ÎN CAZUL ÎN CARE OPTAŢI PENTRU DEPUNEREA UNEI SOLICITĂRI DE VIZĂ ONLINE:
Categoriile de persoane vizate de prelucrarea datelor cu caracter personal în vederea procesării şi eliberării vizelor de intrare în România: resortisanţii terţi care intră sub incidenţa legilor care reglementează regimul străinilor în România, prin formularea de solicitări de vize române, indiferent de scopul călătoriei.
Prin utilizarea portalului extern eViza, www.eviza.ro , la momentul demarării procesului de solicitare a vizei online, este necesară luarea la cunoştinţă şi agrearea termenelor şi condiţiilor privind furnizarea datelor dumneavoastră cu caracter personal, în scopul prelucrării, examinării şi eliberării vizelor de intrare în România.
Datele cu caracter personal furnizate prin intermediul portalului extern eViza vor fi utilizate exclusiv în scopul procesării, examinării şi eliberării vizelor de intrare în România. Aceste date vor fi transmise MAE şi ulterior examinate, doar atunci când persoana vizată şi-a dat consimţământul, prin agrearea termenelor şi condiţiilor referitoare la acest aspect.
MAE prelucrează exclusiv categoriile de date cu caracter personal necesare pentru examinarea unei cereri de viză, astfel cum acestea au fost stabilite la nivelul Uniunii Europene, în scopul eliberării unei vize de intrare în România. MAE nu solicită şi nu prelucrează date cu caracter personal legate de originea rasială sau etnică, de convingerile politice, religioase, filozofice sau de natură similară, de apartenenţa sindicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate sau viaţa sexuală, în afara cadrului normativ care stabileşte politica de vize.
DETALII DE INTERES:
- Toate datele cu caracter personal solicitate prin intermediul formularelor din portalul extern eViza, vor fi puse la dispoziţia misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României, la care persoana vizată optează a se prezenta.
- Datele din portalul extern vor fi stocate pe un server central securizat, care aparţine MAE al României. La momentul transmiterii unui dosar de viză către o misiune diplomatică/un oficiu consular al României, acesta va fi transferat în portalul intern eViza, fiind stocat pe un server central securizat în reţeaua internă a MAE al României. La acest moment, datele cu caracter personal din portalul extern, vor fi transferate integral în reţeaua securizată a MAE, nemaifiind disponibile online.
- Atunci când un solicitant de viză nu finalizează un dosar de cerere, datele cu caracter personal completate în portalul extern până la un anumit punct, vor fi stocate pe serverul central al MAE, aferent portalului extern, pentru o perioadă limitată la 30 de zile. La expirarea acestei perioade, dosarul nefinalizat şi toate datele completate în cadrul acestuia, se vor şterge automat, nemaifiind disponibile online.
- Datele cu caracter personal furnizate prin dosarele de solicitare a vizelor completate în portalul eViza, vor fi puse exclusiv la dispoziţia autorităţilor române competente şi procesate de către acestea în scopul luării unei decizii cu privire la solicitarea de viză transmisă prin acest portal. Aceste date pot fi introduse şi stocate în bazele de date accesibile doar autorităţilor române competente în activitatea în materie de vize, în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană în vigoare.
- Identitatea operatorului: Ministerul Afacerilor Externe al României.
- Scopul în care este efectuată prelucrarea datelor: exclusiv procesarea şi examinarea solicitărilor de vize formulate de către resortisanţii terţi supuşi obligativităţii vizei pentru a călători în România, şi în vederea eliberării vizelor de intrare pe teritoriul României.
- Perioada de stocare a datelor cu caracter personal furnizate: potrivit art. 23 și 24 din Legea SNIV
- Destinatarii datelor cu caracter personal furnizate în scopul solicitării vizelor de intrare în România: exclusiv autorităţile naţionale competente prevăzute la art.30 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
- Solicitanţii de vize care nu consideră oportună furnizarea datelor cu caracter personal necesare pentru completarea formularelor standard de solicitare a vizelor, vor avea în vedere că refuzul furnizării tuturor datelor necesare, poate conduce la inadmisibilitatea cererii de viză, ori, după caz, la refuzul acordării vizei solicitate, revocarea unei vize deja obţinute etc.